Dome slatki dome
ZDRAVO SPAVANJE TEMELJ JE NAŠEG DOBROG ZDRAVLJA

Upoznajte svoje potrebe kada je spavanje u pitanju
Objavljeno 16. listopada, 2020.
Budući da svjetlost i mrak lako utječu na naš san, puno ljudi tijekom zime spava pola sata ili cijeli sat duže

Neki ljudi spavaju premalo, neki dovoljno, a neki čak i previše. Trik je u tome da morate pronaći količinu sna s kojom se vi osjećate odmorno. Ako se probudite sami od sebe, prije nego što alarm zazvoni, dovoljno ste spavali. Ako dobro funkcionirate tijekom dana, također možemo zaključiti da dovoljno spavate, ali ako se osjećate umorno, morate promijeniti navike spavanja.
Mnogi žive vodeći se mantrom da je 7 do 8 sati sna savršeno. To je točno za većinu odraslih osoba, ali kao i uvijek, ima izuzetaka. Nekim ljudima je prirodno potrebno puno sna. Danski specijalist za spavanje, Soren Berg, te ljude naziva “dugospavači”, dok se ljudi kojima je potrebna optimalna doza sna nazivaju “kratkospavačima”.

Količina sna koja vam je potrebna ovisi o vašim godinama i vašem zdravlju. Djeci i tinejdžerima je potrebno puno sna jer im tijelo radi i proizvodi puno toga tijekom sna. Stariji i mlađa djeca također trebaju iskoristiti dnevne sate kako bi pokrili svoju potrebu za snom.

Ako ste bolesni, vašem tijelu je potrebno više sna jer radi na obnovi stanica. Lijekovi takođe mogu izazvati umor, i rezultirati većom potrebom za snom nego inače. Zimi je svega par sati dan i manje je svjetla, i zato mozak proizvodi više melatonina, hormona za spavanje. Proizvodimo melatonin kada je mrak i to nas čini umornim, zato specijalisti za spavanje predlažu izbjegavanje gledanja televizije ili fokusiranja na druge električne uređaje sat vremena prije spavanja, s obzirom na to da to sprječava proizvodnju melatonina te nam je teže zaspati. Budući da svjetlost i mrak lako utječu na naš san, puno ljudi tijekom zime spava pola sata ili cijeli sat duže.

Problemi sa spavanjem

Budite li se tijekom noći? Svima se to događa; sasvim je normalno da se svake noći probudite od četiri do šest puta. Buđenja usred noći ili poteškoće u održavanju sna su sasvim normalna, ali svakako neugodna. Ipak, ako konstantno imate poteškoća s održavanjem cjelonoćnog sna, a kasnije teško ponovno zaspite, možda u pozadini ipak postoji određeni problem.

 

Spavanje se tijekom noći odvija u ciklusima, od dubljeg pa sve do lakšeg sna, kada je veća vjerojatnost buđenja. Neki se ljudi bude jer moraju ići na toalet. Ako se budite više od dva puta noću, trebali biste kontrolirati svoje navike unosa tekućine u organizam prije spavanja. Ograničite količinu pića tijekom večeri neposredno prije odlaska u krevet - a ako to ne pomaže, razlog bi mogao biti to što vaše tijelo pokušava održati ravnotežu vode i elektrolita. Možete pokušati dodati prstohvat soli u vodu koju namjeravate piti prije spavanja i vidjeti hoće li to pomoći.

Ako pak pijete alkohol prije spavanja, to može biti još jedan razlog nekvalitetnog sna. Alkohol vas može prilično lako uspavati, ali može i utjecati na normalne cikluse spavanja i narušiti REM fazu, kada se odvija i proces sanjanja. Nekvalitetno spavanje u REM fazi učinit će vašu noć nemirnom i poremetiti vaš san.

Stoga, odgodite konzumiranje alkohola barem nekoliko sati prije nego što odete u krevet i dajte tijelu malo vremena da probavi alkohol.

Spavaća soba i vanjski utjecaji

Razlog buđenja može biti svjetlost s ulice, elektroničkih uređaja i sl. "Plavo svjetlo" pametnih telefona ili tableta loše utječe na spavanje i održavanje sna. Osim toga, dobro će vam poslužiti i tamne zavjese, a sve uređaje koji zrače udaljite od prostora gdje spavate. Za ublažavanje zvukova koji dopiru izvana najbolje je rješenje kvalitetna zvučna izolacija, no ako ste zaista vrlo osjetljivi, čepići za uši mogu biti od dodatne pomoći.


Većina sna odvija se noću, ali svi dnevni događaji utječu na san. Važna je i prehrana; izbjegavajte teške obroke neposredno prije spavanja. Ako je moguće, i spavanje tijekom dana svedite na minimum. Također biste trebali biti sigurni da tijekom dana izađete van jer prirodno svjetlo pomaže u održavanju zdravog ciklusa spavanja.

Neki se ljudi bude jer im je vruće. Jedno rješenje je, naravno, smanjiti sobnu temperaturu, a 16-18° C je idealno za većinu. Drugi razlog za buđenje mogao bi biti vaš madrac. Ako je previše tvrd, može stvoriti pritisak u bokovima, ramenima i donjem dijelu leđa. Isprobajte različite madrace i odaberite onaj koji vam omogućuje vrijeme da ga isprobate.

Jedna od najvažnijih stvari prije nego što kupite madrac jest da vidite je li vam udobno na njemu. Stoga je dobro da odaberete trgovinu u kojoj možete isprobavati mnogo različitih madraca, pa prije nego što se odlučite, isprobate nekoliko vrsta i tvrdoća.

U JYSKu možete isprobati mnogo različitih madraca te se savjetovati sa stručnim osobljem prije nego što odaberete svoj novi madrac. Posebno je bitno za naglasiti da je potrebno i po nekoliko tjedana da se tijelo navikne na novi madrac. Zanimljiva je informacija da u JYSKu osiguravaju probu bilo kojeg GOLD madraca tijekom 100 noći - a ako niste 100% zadovoljni njime,imate ga pravo zamijeniti.

Možemo li se prespavati?


Većina ljudi se budi sama od sebe, ako su odmorni. Ne biste trebali spavati duže od toga jer vas to može učiniti još umornijim, ali oni koji dugo spavaju ne moraju se nužno osjećati umornima jer takvim osobama prirodno treba više sna od prosjeka. Možete pokušati spavati duže kako biste nadoknadili izgubljeni san, ali samo na kratko. Ne možete nadoknaditi san koji je izostao tijekom nekoliko mjeseci jer vas to lako može dovesti do problema sa zdravljem. Spavati više od potrebnog lako se može pretvoriti u lošu naviku. Zato je dobro biti svjestan koliko sna vam je potrebno i zašto vam je ponekad potrebno više sna nego obično

Možda ste propustili...

PRVA GODINA ŽIVOTA KLJUČNA JE ZA ZDRAVLJE VAŠEG PSA

Socijalizacija i pravilna prehrana

UKLJUČITE DJECU U PRIPREMU HRANE

Kuhati s najmlađima zabavno je i edukativno

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana