Magazin
PODUZETNIŠTVO: BUDUĆNOST U SADAŠNJOSTI

I najmračniji tunel
ipak završava svjetlom!
Objavljeno 28. prosinca, 2019.

U povodu Svjetskog dana poduzetnica, 19. studenoga, u Hrvatskom novinarskom domu u Zagrebu raspravljalo se koliko je daleko Hrvatska otišla u poticanju žena na poduzetništvo nakon Domovinskog rata, kada je manje od devet posto svih obrta i tvrtki bilo u vlasništvu žena.

Osim toga, Dan poduzetnica obilježen je i promocijom knjige "Što donosi sutra?", prvog futurističkog vodiča za poduzetništvo jugoistočne Europe, autorice Sanele Dropulić, futurologinje poduzetništva, vlasnice i direktorice tvrtke Expert Product d.o.o. iz Zaprešića te direktorice Ženskog poduzetničkog centra Zagreb. U povodu toga razgovarali smo s gđom Dropulić o njezinoj knjizi, poduzetništvu u Hrvatskoj i drugim intrigantnim temama vezanima uz sadašnjost, ali i uz budućnost.

Za početak, sve pohvale za vašu knjigu "Što donosi sutra?", obujmom malu, ali krcatu pametnim sadržajem. Za one pak koji knjigu tek kane pročitati, ukratko nešto o samoj osnovnoj ideji, niti vodilji, da tako kažem, od prvih razmišljanja do realizacije samog izdanja?

- Ne kaže se uzalud - tko ne planira budućnost, neće je ni imati! A upravo je cilj prvog futurističkog vodiča za poduzetništvo jugoistočne Europe, knjige "Što donosi sutra?", dati prognostiku mogućih sadržaja koji nas očekuju na ovim prostorima u nekoliko kategorija života (odgoj djece, tržište rada, medicina, međuljudski odnosi, potraga za klijentima, prodaja proizvoda i usluga, razvoj tehnologije...), a posebice u poduzetništvu. Jer otkako je svijeta i vijeka, ljude je zanimala budućnost, ne samo da bi znali što dolazi nego i kako bi se što bolje pripremili za ono što slijedi. Futurologija kao znanost stoga je postala važnim dijelom ne samo poslovnih propitivanja nego i preslagivanja privatnih života sukladno s predviđanjima koje donosi. Napose onima koje adresiram i ja kao autorica knjige "Što donosi sutra?", predviđajući za sljedećih nekoliko desetljeća što nam to dolazi.

Prognoziranje budućnosti u smjeru onoga što futurologija, pa i moja knjiga, pruža, nije nikakvo vidovnjaštvo, nadrealna procjena, utopija ili čitanje iz šalice kave, karata, dlana, kako neki sude, sasvim površno, o futurolozima. Riječ je o sustavnom, studioznom i analitičkom poslu predviđanja trendova na temelju onoga što se može iščitati iz ekonomskih, tehnoloških i socioloških kretanja već danas, a s velikom vjerojatnošću da će se ono što predviđamo i dogoditi sutra. Takozvana perspektiva budućnosti, koju iščitavamo iz sadašnjih trendova, iznimno je pomagalo u planiranju poslovnih aktivnosti i strategija, pri čemu je od ključne važnosti bilo i jest poduzetništvo. Ukratko, futurologija je moj karijerni izbor, kojim svojim klijentima dajem informacije o budućim poslovnim mogućnostima zasnovanima na aktualnim trendovima.

OSTVARIVI SNOVI
Na uvodnoj stranici citirate Eleanor Roosevelt: "Budućnost pripada onima koji vjeruju u ljepotu svojih snova." No vjerojatno će biti i onih koji će se zapitati kako vjerovati u snove u svijetu u kojem je stvarnost toliko brutalna da rijetko tko još uopće može nešto suvislo sanjati boreći se za vlastitu egzistenciju?

- Ljudi u Hrvatskoj već su nekoliko godina apatični i letargični. Posebno me boli kada vidim u tom nemilom duhu moju divnu Slavoniju i moj divni Osijek, koji je nekoć prštao optimizmom, ljudima dobra duha i vjere, prije svega vjere u budućnost. A bolja budućnost gradi se već danas, uklanjanjem prepreka u našim glavama. No prečesto se u toj zarobljenosti predrasudama predajemo malodušnosti, beznađu, očajavanju i onom najgorem - ubijanju nade! A izostanak nade znači da smo sebe kao čovjeka, misaonog, altruističnog te prije svega usmjerenog na izgradnju boljeg i kreativnijeg života - već pokopali.

Danas imamo goleme koristi od tehnike i tehnologije - odavno više ne peremo rublje na potocima, kako su to činile naše prabake, ne putujemo osam sati konjskom zapregom u gradove udaljene 20 kilometara od našeg doma, zvijezde nam nisu više dohvatljive samo pogledom u nebo, nego imamo i prve komercijalne letove običnih ljudi u svemir. Ali postali smo više nego ikada prije prazni, gotovo ispuhani glede naših duša - emotivno neosjetljivi, egocentrično postavljeni prema zadovoljavanju potreba, sebični i bez imalo volje volonterski sudjelovati u društvenim angažmanima, tjerani gotovo samo za materijalnim dobrima. Ne pitamo za druge, nego samo grabimo za sebe.

A takve nas je stvorio konzumeristički tip kapitalizma, čiji tvorci (te osobe koje beru najviše vrhnja od toga) zadovoljno trljaju ruke zbog onog što su postigli od modernog čovjeka. Čovjeka koji kupuje da bi bio zadovoljan, a zadovoljstvo ne pronalazi u tome. Nas nikada kao ljudska bića neće ispunjavati materijalno blagostanje da bismo bili istinski sretni, jer da je tomu tako, bogataši bi bili najsretniji ljudi na svijetu, a ipak, uz časne iznimke, svjedočimo i njihovu alkoholizmu, duševnim bolestima, narkomaniji, čak i samoubojstvima. Samo iskren, pozitivan, optimističan stav dobre volje stvara i dobra djela u kojima možemo uživati i s kojima možemo stvarati bolji svijet. U prvom redu za sebe, a zatim i za sve druge ljude dobre volje. U tom smislu stiže i moj odgovor koliko možemo vjerovati u ostvarivost naših snova i njihovu ljepotu. Naravno da možemo - jer sve počinje i završava s nama samima, našom voljom da se ne predamo lošim uvjetima okruženja u kojemu živimo. Mi smo ti koji kreiramo svoju sudbinu, a ne oni koji drže novac u rukama, tražeći od nas da budemo o njemu ovisni.

NAUČENE LEKCIJE
Bez obzira na probleme koji nas sve okružuju, vaša futuristička knjiga zrači optimizom, konkretno, optimizmom glede mogućnosti da se bude uspješan poduzetnik (poduzetnica). Sažeto, kakav je "recept za uspjeh" o kojem pišete?

- Koliko je meni poznato, rijetka sam, ako ne i jedina, futurologinja poduzetništva u jugoistočnoj Europi. Mislim da postoji još osoba na ovim prostorima koje ulažu u svoja futurološka znanja i vještine, ali se primarno ne bave navedenim na način kako ja to činim, posebice s naglaskom na to da moji klijenti sve više žele usluge futuroloških analiza, ne samo tržišta, afiniteta kupaca, trendova ponude i potražnje nego i razvoja vlastitih tvrtki i obrta, kao i poslovnih aktivnosti u nadolazećem vremenu, kako bi spremno dočekali budućnost.

Prvi korak k tomu jest optimizam - jer davno je rekao Konfucije: "Ako misliš da ćeš propasti - propast ćeš, ako misliš da ćeš uspjeti - uspjet ćeš!" Mi uvelike zaboravljamo koliko misli oblikuju naša djela, pa tako i djela koje nas vode prema uspjehu, kako u karijernom smislu tako i u privatnom životu. Činjenica je da se futurologija dobrim dijelom bavi novim tehnologijama, robotikom i automatizacijom procesa, kao i ostalim disruptivnim tehnologijama, te njihovim utjecajem na naše poslovne i privatne živote, pomogla mi je da davno shvatim kamo idem i što želim od sebe napraviti. Dakle, nema neuspjeha u životu - postoji samo uspjeh ili naučena lekcija, kojoj se bez obzira na to pod kojom cijenom dolazila treba radovati.

Sve u svemu, formula kako biti uspješan (iako ona objektivno ne postoji, ali svi to vole tako tumačiti!) uključuje dobru ideju, razrađenu poslovnu strategiju, tržišne komunikacije, stalno educiranje i prikupljanje informacija, marljivost i upornost...

Ne kaže uzalud poslovica - marljivost u poduzetništvu dolazi na naplatu u budućnosti, a lijenost odmah! Teško jest, ali najvažnije je da se kao vlasnik tvrtke ili obrta ne bojite uživati u onom što radite. Uvijek razmišljajte unaprijed što želite postići i hrabro koračajte prema svom cilju. Ni jedna planina nije svladana ako je planinar gledao u dolinu umjesto prema vrhu koji je kanio osvojiti.

U knjizi ste obuhvatili niz intrigantnih tema i područja. Kad bismo na jednostavan način željeli objasniti gdje smo to mi, ljudi i civilizacija, pojedinci i društvo, na relaciji između poglavlja "Bojim se budućnosti!" i "Ne bojim se budućnosti", kako bi glasio zaključak?

- Recept je jako jednostavan i primjenjiv na svakoga od nas. A krenut ću od sebe. Privatno – u svakom projektu, sadržaju, aktivnosti koju poduzimam nastojim biti bolja danas od Sanele jučer, a ona buduća Sanela da bude bolje od mene danas. Sasvim futurološki motivirajuće. I potrebno svima nama da bismo cijeli život kvalitetno izgrađivali vlastiti integritet i dočekivali spremno sve što nam dolazi. A ljudi u Hrvatskoj (pre)često zaboravljaju kolika je važnost ulaganja u sebe, napose da bi bili spremni i manje bojažljivi prema izazovima budućeg vremena.

I opet ću krenuti od sebe. U mom životu je jako puno ljubavi, sreće i zadovoljstva. Svaki neuspjeh nisam smatrala svojim padom, nego naučenom lekcijom, uvijek sam nastojala biti pozitivna i konstruktivna, pomagati drugima uvijek je bio najljepši osjećaj, bolji nego da ja moram tražiti pomoć. Ljudi u Hrvatskoj su, generalno gledajući, previše pesimistični, negativni, puni frustracija, kompleksa, negativne energije i, što je najgore od svega - ljubomore!

S takvim teretom na ramenima nitko ne može dogurati daleko, ali dovoljno je da se samo malo promijeni percepcija i već sve ide lakše. Umjesto da kukamo i ne činimo ništa, s pozitivnim stavom smo u akciji i kreiramo bolje sutra za sebe i druge. Jer i namračniji tunel na kraju ipak završava svjetlom. Samohrana sam majka i velika mi je želja da svojim kćerima Ivi, Elen i Lori vlastitim djelovanjem pokažem kako da izgrađuju svoj život. A ja ujedno u njima pronalazim novu motivaciju, ali i dobivam najveću potporu i inspiraciju za svoje djelovanje.

Razgovarao: Darko JERKOVIĆ
Knjigu “Što donosi sutra?”, prvi futuristički vodič za poduzetništvo jugoistočne Europe, autorice Sanele Dropulić možete naručiti mailom na adresu info@poduzetnica.hr
Ljudi u Hrvatskoj su, generalno gledajući, previše pesimistični, negativni, puni frustracija, kompleksa, negativne energije i, što je najgore od svega - ljubomore!
Sve počinje i završava s nama samima, našom voljom da se ne predamo lošim uvjetima okruženja u kojemu živimo. Mi smo ti koji kreiramo svoju sudbinu...
Obiteljski test...
Prije četiri godine napravila sam mali test u vlastitoj obitelji (preporučujem to svima) kako bismo iskušali koliko smo ovisni o novcu i kupnji te koliko možemo tu navadu ukloniti iz naših konzumerističku umova i srca. Dala sam svojoj djeci zadatak da sve bez čega mogu duže od jednog dana donesu u jednu sobu. Bilo je tu svega i svačega - ali je znakovito bilo to što su, primjerice, uz mobitel, što je bilo gotovo očekivano da će ostaviti, ostavile (imam tri kćeri) i neke knjige za sebe. Pročistile smo svoje živote smanjujući konzumeristička očekivanja od sebe te na taj način uspjele sebi osigurati, primjerice, putovanje prošle godine u Indoneziju. Smanjile smo potrošnju i odrekle se mnogo čega za što smo mislile da uopće ne možemo (čak smo i vožnju automobilom zamijenile prigradskim vlakom). Sve počinje i završava s nama samima, te našom voljom da mi upravljamo našim životima, a ne svi drugi prije nas.
Sami odlučujemo...
U posljednjim rečenicama knjige, između ostalog, zaključujete kako će u desetljećima pred nama svi biti poduzetnici na ovaj ili onaj način. Znači sutra nam ipak donosi (ili nam može donijeti) bolji život, ljepšu budućnost...? - Tko uspije u hrvatskom poduzetništvu, s obzirom na to kakvi su uvjeti za poslovanje, uspjet će u svim mogućim uvjetima, gdje god da jest i kad god da posluje - nepisana je uzrečica većine vlasnika tvrtki i obrta u Hrvatskoj. Ono što poput zatvoreničke kugle oko noge vučemo i dalje je nefleksibilnost državne birokracije da se potrudi ići ruku pod ruku s potrebama realnog tržišta. Tehnološka budućnost stiže sve brže u naše živote, ali ne tako brzo i u naše glave i način ponašanja. Upravo to potonje bit će najveći izazov poduzetništvu, ali i cijelom društvu. Uz sveprisutnu potrebu prilagodbe - na nove radne uvjete, novu potražnju za uslugama i proizvodima, novom načinu udovoljavanja kupcima i klijentima. Mnoga zanimanja će “odumrijeti”, mnoga nova nastati, mnoga postojeća će se razviti do potražnje koju sada ne možemo ni zamisliti. Tko se prilagodi tim trendovima, doživjet će uspjeh, poprilično ugodan životni standard i prije svega osobno zadovoljstvo životom. Ako pak propustimo to vidjeti i prema tome djelovati, mogli bismo već za deset godina imati ozbiljne potrese u državi, čak i socijalne nemire koji bi donijeli velik razdor u društvu, kao i nazadovanje, koje nitko ne želi. Dakle, sve ostaje i završava na nama samima i volji da ono što radimo usmjerimo željenom ishodu ili da se pak prepustimo da drugi upravljaju nama da bi ostvarivali svoje ciljeve.
U pravo vrijeme...
Na budućnost koja nam dolazi osvrnuo se i prof. dr. sc. Velimir Srića, recenzent knjige “Što donosi sutra?”, u prvom redu pozivajući se na prošlost: “Pred stotinu godina o tehnologijama i budućnosti nadahnuto su pisali Jules Verne i H. G. Wells, utemeljitelji žanra znanstvene fantastike, koja je poslije proslavila Artura C. Clarkea i njegovu ‘Odiseju u svemiru’, Isaaca Asimova i njegove zakone robotike, Georgea Orwella i njegovu ‘1984’ i Aldousa Huxleya i ‘Vrli novi svijet’. Inspirativni opisi budućnosti dominiraju djelima Buckminstera Fullera, Jeana Jacquesa Servan-Schreibera, Francisa Fukuyame, Noama Chomskog i Nikole Tesle. Pred kraj prošlog stoljeća javljaju se ambiciozni futurološki scenariji Hermana Kahna i Daniella Bella te knjiga Johna Neisbitta ‘Megatrendovi’ i Dennisa Meadowsa ‘Granice rasta’. Prijelaz stoljeća obilježile su misli i djela informatičkih futurologa, ujedno vrhunskih poduzetnika, prije svih Billa Gatesa, Elona Muska, Charlesa Bransona i Stevea Jobsa. Među novijim autorima ističe se Ray Kurzweil, jedan od vodećih svjetskih izumitelja, mislilaca i futurologa. Njegove prognoze budućnosti bile su zadivljujuće precizne i zbog svoje je kreativnosti nazvan ‘novim Edisonom’. U najuspješnijoj od svojih sedam knjiga promovirao je pojam singulariteta, prema kojemu nailazi doba strojne superinteligencije s dramatičnim posljedicama na ljudski rod i civilizaciju kakvu poznajemo. Pojava knjige ‘Što donosi sutra?’ jako je važna i dolazi u pravo vrijeme. Iako je puna globalnih primjera, usmjerena je na lokalno tržište jugoistočne Europe. Iako govori o velikim korporacijama, namjera joj je poslužiti malim i srednjim poduzetnicima i, kao što autorica kaže, odgovoriti na ‘prizemna’ pitanja poput: hoću li uspjeti, hoću li znati zadovoljiti kupca, hoću li moći pratiti promjene tržišta koje je sve dinamičnije...” piše o knjizi prof. Srića.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana