Regija
I NAKON 25 GODINA OBNOVA UPITNA

Vukovarski željeznički kolodvor među posljednjim je ratnim ruševinama
Objavljeno 29. listopada, 2016.
Kolodvor ima status kulturnog dobra kao primjer javne, tipske ugarske arhitekture, koja predstavlja duh starog Vukovara

Zgrada Željezničkog kolodvora Vukovar, u Ulici Priljevo, na ulazu u sam grad, danas je, uoči 25. obljetnice tragedije Vukovara u Domovinskom ratu, ostala jedna od posljednjih neobnovljenih građevina u gradu heroju. Ratna ruševina, devastirana i prepuštena zubu vremena, i dalje čeka trenutak obnove, no kada će ona početi, ostaje bez odgovora.

Skupa obnova

Službeno se moglo doznati kako je prije šest–sedam godina bio izrađen projekt obnove, čiji bi investitor bile Hrvatske željeznice, no potom se nije dogodilo – ništa. Podaci iz troškovnika nisu se jučer mogli dobiti, no nedvojbeno je riječ o višemilijunskom iznosu već i zato što je riječ o zaštićenom kulturnom dobru. Međutim, navedena zgrada za grad Vukovar i Vukovarce ima dvojako značenje – njezina je simbolična vrijednost u činjenici da je u lipnju 1997. bila odredištem Vlaka mira s tadašnjim predsjednikom Hrvatske, dr. Franjom Tuđmanom, što je označilo povratak Hrvatske u Vukovar, a s druge strane obnova željezničkog kolodvora od bitne je važnosti i u gospodarskom smislu, poglavito zbog Luke Vukovar i daljnjeg razvoja riječnog prometa, ali i željezničkog prometa i veza Vukovara s ostatkom Hrvatske.

Nije zanemarivo ni što devastirana zgrada prijeti rušenjem i stradavanjem ljudi, a k tomu bi Vukovarci zgradu kolodvora rado želelji vidjeti u prijeratnom ruhu.

Upit o sudbini zgrade Željezničkog kolodvora Vukovar poslali smo i nadležnima, što je u ovom slučaju HŽ Infrastruktura d.o.o.

“Stara zgrada, koja je sagrađena krajem 19. stoljeća, ne zadovoljava potrebne prostorne kapacitete projekta, a budući da je u statusu preventivnog zaštićenog kulturnog dobra, njezina nadogradnja, odnosno proširenje nije moguće. Ipak, svjesna povijesnog značenja stare zgrade i njezinog sadašnjeg stanja, HŽ Infrastruktura pokušat će pronaći model koji bi u dugoročnom razdoblju osigurao njezinu obnovu, a koja je i financijski zahtjevna jer zahtijeva višemilijunska sredstva. Osim toga, daljnje rješenje o statusu stare kolodvorske zgrade pokušat će se pronaći u dogovoru s nadležnim Konzervatorskim odjelom, kao i lokalnom zajednicom”, odgovorili su.

Modernizacija

Prema pak podacima Konzervatorskog odjela, koji u Vukovaru djeluje u sastavu Ministastva kulture, zgrada Željezničkog kolodvora Vukovar zaštićeno je kulturno dobro RH, upisano u Registar kulturnih dobara. Ima svojstvo kulturnog dobra kao primjer javne, tipske ugarske arhitekture, koja predstavlja duh starog Vukovara.

“Zgrada se nalazi na području Priljeva, na pruzi Borovo – Vukovar – Stari Vukovar, neposredno uz Luku Vukovar. Sagrađena je 1891. godine zbog proširenja kraka putničke željeznice od Vinkovaca, preko Borova, pa do Vukovara za potrebe prijevoza roba i putnika. U razdoblju prije 1991. kolodvor je bio otvoren samo za prijevoz robe. Tipski zgrada pripada arhitekturi ugarskih željeznica. Slobodnostojeća je jednokatnica s istaknutim središnjim rizalitom i trijemom, okrenutim prema peronima. Sastoji se od podruma, prizemlja i kata”, naveli su konzervatori, dodavši i kako su pročelja ožbukana s istacima od opeke, a unutrašnjost je zgrade imala drveno zavojito stubište, drvene stropove i bijelu stolariju. Drveni trijem s nadstrešnicom, okrenut prema peronima, osim svoje funkcionalne uloge, imao je i estetsku vrijednost.

Iz HŽ Infrastrukture su pak odgovorili i sljedeće: “U sklopu projekta sufinanciranog sredstvima iz fondova EU-a 'Nadogradnja i elektrifikacija pruge Vinkovci – Vukovar' modernizirat će se i elektrificirati 19 kilometara spomenute dionice i tako omogućiti maksimalna brzina od 120 km/h, što će sve unaprijediti kvalitetu željezničke usluge. Obnovit će se postojeća stajališta i kolodvori (Vukovar i Vukovar – Borovo naselje). U sklopu obnove kolodvora Vukovar obnovit će se peroni, izgraditi pješački pothodnik te omogućiti pristup osobama s invaliditetom. Također, nadogradit će se proširiti kolodvorska zgrada koja je sada u funkciji.”

Sanja BUTIGAN
JELINIĆ: NADAMO SE OBNOVI 2017. GODINE

I vukovarski HDSSB reagirao je zbog neobnovljenog željezničkog kolodvora, koji “ima dvostruku vrijednost: simbolike i razvoja”. “Za 10. godišnjicu Vlaka mira 2007. godine uspostavljena je izravna željeznička veza Vukovara sa Zagrebom. Sredstva za ovaj Vukovaru vrijedni infrastrukturni projekt možda bi se mogla pronaći i u fondovima EU, pa se nadamo da će za 20. godišnjicu Vlaka mira, 2017. godine, početi obnova starog željezničkog kolodvora u Vukovaru i da će opet jednog dana biti u svom prijeratnom ruhu”, navela je predsjednica HDSSB-ova ogranka Slavica Jelinić.

vrijednost

ZGRADA IMA I SIMBOLIČNO I GOSPODARSKO ZNAČENJE

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

TURIZAM: BARANJCI U BORBI ZA BOLJI STATUS

Ribarski dani i Vinski maraton moraju biti top-manifestacije

2

POTPISANI UGOVORI

Kreće gradnja dječjeg vrtića

3

KOLIJEVKA HRVATSKOG NOGOMETA

Županja slavi 140 godina
nogometa u RH i 100 NK Graničar